Pět Tibeťanů

19. července 2007 v 13:24 | LG. |  Cvičení
Pět Tibeťanů aneb "elixír mládí". Kdesi v Himaláji v klášteře žijí tibetští lámové či chcete-li mniši, kteří objevili "elixír mládí". Toto zvláštní tajemství se tradovalo mezi členy tohoto mystického společenství již po tisíciletí. Mniši se sice nijak zvlášť nenamáhali udržovat učení v tajnosti, jejich klášter byl však tak izolován, že byl vnějšímu světu prakticky nepřístupný. Civilizace však v posledních desetiletích pokročila a tak se toto "učení" dostalo i na západ.
A teď ji k filozofii mnichů:
Tělo má sedm energetických center energie, které si je možné představit jako vířivá silová pole. Indové je nazývají čakry. Jsou to energetická pole, sice neviditelná okem, ale tím neméně skutečná. Každé z těchto sedmi center má konkrétní vztah k některé ze sedmi žláz s nitřní sekrecí a jeho funkce spočívá v tom, že ovlivňuje produkci hormonů příslušející žlázy. Hormony pak řídí všechny funkce v těle včetně procesu stárnutí.
Nejspodnější první centrum je spojeno s pohlavními žlázami, druhé s nadledvinkami, třetí (solar plexus) se slinivkou břišní, čtvrté v srdeční oblasti je ve vztahu k brzlíku, páté je umístěna na štítné žláze, šesté (třetí oko)má vztah k hypofýze neboli podvěsku mozkovému na přední straně pod mozkem a sedmé nevyšší (korunní čakra) je spojeno s epifýzou (šišinka mozková) na zadní straně pod mozkem.
Ve zdravém těle se tyto víry točí velkou rychlostí a umožňuji tak kosmické energii, nazývané také "prána" neb "éterická energie" proudit tělem směrem nahoru.když se začne jeden nebo více těchto "vírů" točit pomalu, proud životní energie se zpomaluje nebo úplně zastaví - což je jen jiné vyjádření stárnutí a špatného zdraví.
Tato otáčející se centra přesahují u zdravého fyzického těla ven, za jeho hranice, u nezdravého, slabého nebo starého těla naproti tomu dosahují sotva jeho povrchu. Nejrychlejší způsob, jak znovu získat mládí, zdraví, vitalitu, je působit na tato centra, aby se znovu normálně točila. Existuje pět velmi jednoduchých cviků, které to dokáží. Každý cvik je sám o sobě účinný, ale nejlepší výsledky poskytuje celá řada všech pěti cviků za sebou. Těchto pět tibetských cviků - pět Tiběťanů - nejsou vlastně cviky v pravém slova smyslu. Lámové je nazávají rity.
PRVNÍ CVIČENÍ
První "ritus" je velmi jednoduchý. Má jediný účel: urychlit otáčení jednotlivých center. Postavte se zpříma a rozpažte ruce rovnoběžně se zemí. Pak se otáčíte kolem své osy, důležité je, abyste se otáčeli zleva doprava, jinými slovy ve směru hodinových ručiček. Většina dospělých se bude zpočátku otáčet jen asi šestkrát, než se jim zatočí hlava. Jako začátečník se ani nepokoušejte o víc. Jestli máte potom chuť si sednout nebo lehnout, udělejte to. Provádějte zkrátka tento první ritus pouze tak dlouho, než se vám začne točit hlava. Postupem času, když budete pravidelně provádět všech pět ritů, budete se moci točit stále vícekrát a pocit točení hlavy bude stále víc ustupovat.
Aby se tento pocit zmenšil, můžete použít pomůcku, kterou užívají tanečníci nebo krasobruslaři. Než se začnou otáčet, soustředí se na jeden bod přímo před sebou. Když se pak otáčejí, udržují očima kontakt s tímto bodem tak dlouho, jak je to možné. Když jim zmizí ze zorného úhlu, protože hlava se točí spolu s tělem, rychle ji otočí a opět se na něj soustředí z druhé strany. Otáčení přes míru může některé z čaker "předimenzovat", což může vést k vyčerpání. Proud vitální energie se zprvu zrychlí, ale pak se zablokuje. Lámové se proto otáčejí jen dvanáctkrát, maximálně jedna dvacetkrát.
DRUHÉ CVIČENÍ
Tento ritus také stimuluje, jako první, všech sedm čaker. Je dokonce ještě jednodušší. Při druhém cviku si lehneme na rovný kus země obličejem vzhůru. Doma si můžeme lehnout na koberec nebo na nějakou měkkou podložku. Když ležíte rovna na zádech, natáhněte ruce podél těla dlaněmi dolů, přičemž prsty jsou pevně vedle sebe. Potom pozvedněte hlavu a zatlačte bradu do prsou. Zároveň zvedněte nohy do svislé polohy. Záda zůstávají zcela na zemi. Jestli to dokážete, můžete nohy natáhnout dál směrem k hlavě. Kolena mají být při tom naprosto rovná. Pak pokládejte pozvolna hlavu i nohy zpátky na zem. Uvolněte všechny svaly a zopakujte cvik ještě jednou, aniž byste se příliš namáhali.
Při opakování každého cviku dodržujte pravidelný rytmus dýchání: nadechněte se, když zvedáte hlavu a nohy, a zvolna vydechněte, když je pokládáte. Mezi tím, když odpočíváte a uvolňujte svaly, dýchejte pravidelně v normálním rytmu. Čím hlouběji dýcháte, tím lépe. Jestliže máte trénované břišní a zádové svaly, cvičte s nataženýma nohama. Pro ty, kteří to nedokáží, je však možné provádět cvik s nohama mírně pokrčenýma.
TŘETÍ CVIČENÍ
Třetí ritus se má cvičit bezprostředně po druhém. Je také velmi jednoduchý. Musíte klečet na podlaze s napřímeným tělem a opírat se prsty u nohou. Ruce leží po straně trochu zezadu, dlaněmi na stehenních svalech.
Pak zvolna skloňte hlavu a zátylek dopředu a přitáhněte bradu k hrudi. Potom hlavu opatrně zakloňte dozadu, ale jen tak daleko, jak je vám to příjemné. Zároveň nakloňte páteř trochu dozadu. Během zaklánění si pomáhejte tím, že se opřete pažemi o stehna nebo o hýždě. Pak se navraťte do výchozí pozice a začněte znovu.
Stejně jako u druhého cviku i zde byste měli dbát na rytmus dýchání. Zhluboka se nadechněte, když se zakláníte a vydechněte, když se vracíte do výchozí pozice. Hluboké dýchání je nanejvýš prospěšné, naplňuje proto plíce co nejvíce. Potřebujete-li se koncentrovat, zavřete oči.
ČTVRTÉ CVIČENÍ
Sedněte si na zem s nohama dopředu, chodidla 30 cm od sebe. Držte si své tělo zpříma a ruce položte podél těla dlaněmi na zem. Bradu držte rovně a pak ji přitáhněte k hrudi.
Potom se zvolna zaklánějte. Současně zvedejte trup tak, že ohnete kolena, zatímco ruce zůstávají natažené. Trup vytvoří se stehny jednu rovinu rovnoběžnou se zemí. Paže a lýtka musejí být kolmo k zemi. Potom napněte na okamžik všechny svaly, ale nepřestaňte při tom dýchat. Nakonec se vraťte do výchozí pozice, uvolněte svaly a odpočiňte si, než cvik provedete znovu.
Také při tomto ritu je důležité dýchání. Nadechněte se zhluboka, když začnete zvedat trup. Když napínáte úplně vydechněte a po krátkém odpočinku (což mnohým pomáhá) opakujte cvik ve stejném dechovém rytmu.
PÁTÉ CVIČENÍ
Když provádíte pátý ritus, jste obličejem k zemi. Váha spočívá na rukou, dlaně přitom leží na zemi, a na prstech u nohou. Během tohoto cvičku by ruce i nohy měly týt asi 60cm od sebe a pokud možno natažené.
Pak se pokuste protáhnout v zádech, aby tělo bylo prověšeno dolů. Zakloňte při tom co nejvíc hlavu. Potom pomalu zvedejte pánev vzhůru, až tělo vytvoří obrácené V. zároveň tlačte bradu k hrudi. To je všechno. Vraťte se do výchozí pozice a začněte znovu.
Při dýchání platí totéž, co u ostatních cviků. Nadechujte se zhluboka, když tělo zvedáte, a úplně vydechněte, když prověsíte dolů.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama