Zazen I

21. listopadu 2007 v 10:00 | LG. |  Léčení
Co je zazen? Tuto otázku si pokládá mnoho lidí když toto magické cizokrajné slovo slyší. Je to tradiční orientální budhistický systém meditace. Je možné, že lidé v různých zemích slyšeli o zazenu, ale většina z nich pravděpodobně toto slovo spojuje s představou chrámů a kadidel. Nebo ho dávají do souvislosti s mystickým osvícením. Běžný člověk chápe zazen jako cosi exotického pro jeho souvislost s náboženským systémem odlišným od jejich vlastního kulturního pozadí. Jistě, zazen má i svoji náboženskou stránku, ale stejně má i stránku týkající se fyzického a duševního zdraví. A právě tato stránka je i pro běžného člověka dobře pochopitelná.
Kromě toho, právě spojení s oblastí fyzického a duševního zdraví je to, co dělá ze zazenu zajímavou oblast studia z hlediska lékařské vědy. Z hlediska studia mozkových vln bylo dokázáno, že má zazen schopnost posilovat mysl. Vědci dokázali, že zazen rozvíjí schopnost soustředit se na podstatné a zabraňuje rozptylování mysli podřadnými věcmi. Výzkumem také bylo dokázáno, že zazen zmírňuje následky stresu a napomáhá obnovení a posílení jak mysli, tak i těla.
Tato stránka je pokusem o předložení výsledků výzkumu zazenu a mozkových vln v novém vědeckém světle a takovým způsobem, že laik, který v této oblasti není specialistou, tomu lehce porozumí. Snažím se vysvětlit, jakým způsobem může zazen představovat důležitou součást denního režimu kohokoliv a jak díky tomu, že se mu věnujeme, přispíváme k vylepšení duševního a fyzického zdraví.
Doufám, že ti, co budou tyto stránky číst a budou se řídit radami, které tato stránka nabízí, dosáhnou brzy úlevy od stresů, se kterými se setkávají denně v moderním světě.
Na ovládání mysli je nevyhnutelné ovládání těla - ovládání polohy a dýchání. Vliv polohy na duševní stav je nám zřejmý z každodenního života. Starodávná orientální pravidla chování a bojových umění vždy začínala nácvikem vhodné polohy. Ale až v zazenu, se vyučuje vztah mezi polohou (a dýcháním) a stavem mysli. Která poloha je ale vhodnější na dosažení stavu pokoje v aktivitě a aktivity v pokoji, si musíme určit sami. My musíme vědět ve které poloze se budeme cítit nejlépe uvolnění...
Především musí být takováto poloha stabilní. Potom musí být maximálně pohodlná, bez namáhání těla. Abychom dosáhli možnost rozvoje schopnosti duševní kontroly, což je hlavní cíl zazenu, musíme v této poloze vydržet minimálně 15-20 minut. Na druhé straně ale poloha, kterou zaujímáme, musí vytvářet i určité dostatečné minimální napětí, které umožní optimální koncentraci. Během mnoha let mistři zenu vyvinuli takové polohy, které splňují všechny požadavky na ně kladené - stabilitu, relativní pohodlí a optimální napětí.
kekkefuzahankafuza
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama